Erasmus +
Erasmus +
  • 13 Marzec 2023

 

Sprawozdanie z wizyty przygotowawczej w ramach projektu pt. „Szkoła ze zdrowym podejściem”- akcja KA-122-SCH – krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej, współfinansowanego przez Unię Europejską

 

W ramach przygotowań do mobilności grupowej uczniów i kadry pedagogicznej Dyrektor szkoły p. Weronika Żymełka oraz dwie nauczycielki: p. Karina Puls i p. Dorota Sochiera uczestniczyły w wizycie przygotowawczej w szkole Jagode Truhelke w mieście Osijek, we wschodniej części Chorwacji. Celem naszej wizyty było przede wszystkim poznanie szkoły partnerskiej, opracowanie szczegółowego harmonogramu działań w ramach mobilności, a także przygotowanie organizacyjne wyjazdu z uczniami.

Te dwa dni w partnerskiej szkole były spędzone bardzo intensywnie, ale dzięki serdecznemu przyjęciu przez gospodarzy również bardzo przyjemnie. Już na samym początku spotkał nas miły akcent: w holu szkoły ustawiono tablicę ze słowami powitania w języku polskim. Choć oczywiście językiem roboczym wizyty był język angielski. Po tym sympatycznym wstępie spotkaliśmy się z dyrektorem szkoły i po oficjalnym powitaniu rozpoczęliśmy poznawanie placówki. Wszystko było profesjonalnie zorganizowane przez koordynatora projektu szkoły goszczącej, p. Anę Vukojević.

Najpierw zostaliśmy zaproszeni do kilku klas na lekcje. Czasem był to specjalnie dla nas przygotowany program, a innym razem spędziliśmy kilkanaście minut obserwując normalne zajęcia. Najwięcej czasu spędziliśmy w klasach, które rozwijają zdolności językowe. Dzieci w tej szkole uczą się tak jak u nas dwóch języków – języka angielskiego i języka niemieckiego. Okazało się, że również język polski nie sprawiłby im trudności, gdyż bezbłędnie zaśpiewały znaną nam wszystkim piosenkę ludowo-biesiadną „Hej sokoły”. Bardzo ujęło nas piękne wykonanie tego utworu. Ponadto uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności językowe przedstawiając scenki w języku niemieckim i angielskim. Odpowiadali też na pytania w języku angielskim. Sami również byli zainteresowani naszą szkołą i Polską, i zadawały różne pytania, np. „Czy w Krakowie naprawdę można zobaczyć smoka, który zionie ogniem?”

Kolejną formą poznania odwiedzanej placówki było zapoznanie się z licznymi doświadczeniami z realizowanych dotąd przez tę szkołę projektów europejskich. Było to dla nas bardzo ciekawe i inspirujące.

My także przedstawiliśmy naszą szkołę i wydarzenia, które się u nas odbywają w krótkiej prezentacji multimedialnej. Dzień zakończyliśmy spacerem po najstarszej, zachowanej części miasta – starówce, która powstała w miejscu dawnej habsburskiej twierdzy.

W następnym dniu naszej wizyty pracowaliśmy nad ustaleniem szczegółowego planu współpracy i zadań do wykonania przed wizytą naszych uczniów w partnerskiej szkole. Opracowaliśmy też harmonogram tej wizyty. Rozeznaliśmy również możliwości noclegowe w mieście oraz sposoby zagospodarowania czasu uczniom wolnego podczas mobilności, która będzie miała miejsce w maju.

Po zakończonej pracy nasi chorwaccy przyjaciele pokazali nam znajdujący się w pobliżu urokliwy park przyrodniczy „Kopacki Rit” oraz dawną posiadłość Habsburgów DvoracTikveš, gdzie obecnie mieści się bardzo ciekawe, interaktywne centrum przyrodnicze i historyczne. Na pewno odwiedzimy te miejsca z uczniami.

Z satysfakcją możemy stwierdzić, że szkoła, która będzie gościć naszych uczniów jest bardzo doświadczona w realizacji projektów europejskich, a wszyscy nauczyciele są bardzo życzliwi i otwarci na współpracę z nami. Dzięki wizycie przygotowawczej nasz wyjazd edukacyjny będzie dobrze przygotowany, a nasi uczniowie ze spokojem i poczuciem bezpieczeństwa będą mogli wziąć udział we wszystkich działaniach mobilności.

Wizyta przygotowawcza została zrealizowana w ramach akcji KA-122-SCH – krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej oraz dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

 

Relacja z wizyty

 


Galeria: