Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rudniku
Plan pracy pedagoga szkolnego w roku szkolnym 2025/2026
I półrocze
Lp. |
Godziny lekcyjne |
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
1. |
7.45 – 8.45 |
Zajęcia rewalidacyjne |
Zajęcia rewalidacyjne
|
- |
Zajęcia rewalidacyjne |
- |
2. |
8.45 – 9.40 |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
- |
3 |
9.40 – 10.45 |
Godzina pedagogiczna |
Przedszkole Szonowice |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
- |
4. |
10.45 – 11.30 |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
- |
5. |
11.30 – 12.45 |
Godzina pedagogiczna |
Przedszkole Rudnik |
Przedszkole Rudnik |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
6. |
12.45 – 13.40 |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
7. |
13.40 – 14.25 |
Godzina pedagogiczna |
Zajęcia - Trening Umiejętności Społecznych |
- |
Zajęcia rewalidacyjne |
Doradztwo zawodowe |
8 |
14.25 – 15.15 |
Godzina pedagogiczna |
Godzina pedagogiczna |
- |
- |
- |
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rudniku
Szkoła Podstawowa
Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2025/2026
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ((Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700 i 1730)
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2022 poz. 1593).
I Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
1. Przygotowanie i przeprowadzenie ankiety dotyczącej sytuacji wychowawczej uczniów klasy I.
2. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych w klasie I.
3. Prowadzenie z uczniami indywidualnych rozmów dotyczących sytuacji szkolnej.
4. Pomoc rodzicom w kierowaniu uczniów na badania psychologiczno-pedagogiczne. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.
5. Uczestniczenie w wywiadówkach i konsultacjach z rodzicami.
6. Współpraca z instytucjami wspierającymi proces opiekuńczo-wychowawczy szkoły.
7. Pomoc wychowawcom klas w rozwiązywaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych poprzez obserwacje zachowań uczniów i klasy, rozmowy, uczestnictwo w godzinach wychowawczych oraz innych spotkaniach z klasą.
8. Wyodrębnienie uczniów ze środowisk dysfunkcyjnych oraz z trudnościami dydaktyczno-wychowawczymi w celu zaplanowania konkretnych działań na rok szkolny 2025/2026.
9. Poznanie sytuacji środowiskowej uczniów, a w szczególności warunków do nauki, którym realizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego sprawia trudności. 10. Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami, wychowawcami klas i rodzicami, prowadzenie obserwacji uczniów w środowisku szkolnym, spisywanie z uczniami kontraktów zobowiązujących do wykonania wskazanych zadań i przestrzegania określonych zachowań.
11. Analiza realizacji obowiązku szkolnego i nauki.
II Określenie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
1. Opieka nad uczniami wymagającymi wsparcia pedagoga. Współpraca z psychologiem szkolnym.
2. Pomoc w prowadzeniu uczniów zdolnych poprzez rozmowy, dyskusje, grupy wsparcia.
3. Organizacja zajęć dodatkowych dla uczniów zdolnych.
4. Pedagogizacja rodziców i grona pedagogicznego w aspekcie form pracy z uczniem zdolnym oraz uczniem wymagającym pomocy.
5. Gromadzenie baz danych na temat form pracy z uczniem zdolnym.
6. Konsultacje i współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.
7. Analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych uczniów, dostosowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni, wspomaganie uczniów, rodziców, nauczycieli w realizacji tych zaleceń.
8. Pomoc w wyborze szkoły ponadpodstawowej zgodnie z posiadanymi umiejętnościami
i zainteresowaniami.
III Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
1. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
2.Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
3. Udzielanie pomocy uczniom realizującym zajęcia specjalistyczne w szkole.
4. Prowadzenie zajęć specjalistycznych dla uczniów wymagających wsparcia
i pomocy w nauce.
5. Prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
6. Pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.
7. Podejmowanie działań mających na celu pomoc uczniom w budowaniu relacji społecznych, podejmowaniu współpracy z rówieśnikami, samodzielnym funkcjonowaniu w szkole.
8. Gromadzenie dokumentacji o udzielanych formach pomocy uczniom – indywidualna dokumentacja ucznia.
9.Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.
10. Organizowanie zajęć warsztatowych dla uczniów, rodziców, nauczycieli.
11. Gromadzenie i udostępnianie fachowej literatury w zakresie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
12. Pedagogizacja rodziców, nauczycieli. Organizowanie spotkań, konsultacji ze specjalistami, zgodnie z aktualnymi potrzebami szkoły.
13. Pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami, nauczycielami, rodzicami.
14. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
15. Udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
16. Uczestniczenie w pracach zespołów samokształceniowych oraz wychowawczych.
17. Udzielanie rad i wskazówek uczniom i ich najbliższym w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych.
18. Aktywizowanie rodziców do pracy z dzieckiem w domu.
19. Prowadzenie zajęć wychowawczych zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów.
IV Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu.
1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
2. Indywidualna pomoc uczniom w wyborze szkół ponadpodstawowych.
3. Organizacja oraz prowadzenie zajęć z zakresu preorientacji zawodowej.
4. Gromadzenie biblioteczki na temat szkół ponadpodstawowych i kierunków kształcenia, przygotowanie gazetki informacyjnej.
5. Współpraca z instytucjami wspierającymi ucznia w wyborze dalszej kariery zawodowej.
6.Współpraca z nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
7. Targi Edukacyjne – organizowanie wyjazdu klasy VII oraz VIII szkoły podstawowej do szkół ponadpodstawowych w Raciborzu w ramach „Festiwalu Perspektyw”, „Dni Otwartych”.
8.Organizacja wyjść do zakładów pracy zgodnie z zapotrzebowaniem i zainteresowaniami uczniów.
V Działania na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy uczniom znajdującym się
w trudnej sytuacji życiowej.
1. Sporządzenie wykazu uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
2. Objęcie opieką pedagogiczną uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji poprzez zorganizowanie pomocy m. in. dożywianie szkole, dofinansowania do wyjazdów szkolnych, organizacja spotkań z psychologiem.
3. Współpraca z instytucjami statutowo zajmującymi się pomocą materialną uczniom
znajdującym się w trudnej sytuacji materialno-bytowej.
4. Współpraca ze świetlicą szkolną.
5. Współpraca z biblioteką szkolną.
6. Współpraca z pielęgniarką szkolną.
7. Współpraca ze Szkolnym Kołem Caritas.
8. Współpraca z Samorządem Szkolnym.
9. Koordynowanie działań Szkolnego Koła Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.
10. Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia. Rozmowy z rodzicami.
11. Współpraca z gronem pedagogicznym.
VI Wspieranie i podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem nauczycieli i rodziców.
1. Organizowanie i prowadzenie zajęć dla uczniów, na różnych etapach edukacyjnych, mających na celu:
-promowanie zdrowego stylu życia,
-budowanie poczucia własnej wartości,
-kształtowanie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej,
-kształtowanie umiejętności radzenia sobie z agresją własną i innych.
2. Organizowanie i prowadzenie zajęć profilaktycznych:
-dostarczanie wiedzy na temat ryzyka wynikającego z podejmowania zachowań ryzykownych (papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze, cyberprzemoc itp.).
3. Współpraca z organami szkoły, policji i sądu w przypadkach wykroczeń uczniów, braku realizacji obowiązku szkolnego itp. sprawach.
VII Realizacja programów profilaktycznych w szkole podstawowej.
1.”Strażnicy uśmiechu” - program profilaktyczno-wychowawczy (klasa I).
2.”Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” – program profilaktyki i promocji zdrowia dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej (klasa II).
3.”Bieg po zdrowie” – antytytoniowa edukacja zdrowotna (klasa IV).
4.”Rakoobrona - czerniak” - ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna na temat profilaktyki onkologicznej (klasa VII, VIII).
6.Realizacja innowacji pedagogicznych.
VIII Podnoszenie własnych kwalifikacji zawodowych.
1. Udział w comiesięcznych spotkaniach informacyjnych, szkoleniowych, warsztatowych pedagogów szkolnych organizowanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.
2. Udział w konferencjach, warsztatach , kursach szkoleniowych dotyczących pracy pedagoga szkolnego.
3. Udział w kursach, szkoleniach internetowych on-line dla nauczycieli.
IX W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z następującymi placówkami i organizacjami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły:
1. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.
2. Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Rudniku.
3. Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rudniku.
4. Sądem Rejonowym III Wydział Rodzinny i Nieletnich w Raciborzu.
5. Komendą Powiatową Policji w Raciborzu.
6. Szkolnym Kołem Caritas.
8. Przedszkolem Samorządowym w Gamowie.
9. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Raciborzu.
10. Towarzystwem Przyjaciół Dzieci- Oddział Miejski w Raciborzu.
11. Pedagogami powiatu raciborskiego.