PEDAGOG SZKOLNY

  1. Home
  2. Pedagog szkolny

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rudniku

 

Plan pracy pedagoga szkolnego w roku szkolnym 2025/2026

I półrocze

 

 

Lp.

Godziny lekcyjne

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

1.

7.45 – 8.45

Zajęcia rewalidacyjne

 

Zajęcia rewalidacyjne

 

-

Zajęcia rewalidacyjne

-

2.

8.45 – 9.40

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

-

3

9.40 – 10.45

Godzina pedagogiczna

Przedszkole Szonowice

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

-

4.

10.45 – 11.30

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

-

5.

11.30 – 12.45

Godzina pedagogiczna

Przedszkole Rudnik

Przedszkole Rudnik

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

6.

12.45 – 13.40

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

7.

13.40 – 14.25

Godzina pedagogiczna

Zajęcia - Trening Umiejętności Społecznych

-

Zajęcia rewalidacyjne

Doradztwo zawodowe
kl. VII

8

14.25 – 15.15

Godzina pedagogiczna

Godzina pedagogiczna

-

-

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rudniku

Szkoła Podstawowa

Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2025/2026


 

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ((Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700 i 1730)

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2022 poz. 1593).


 

I Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.

1. Przygotowanie i przeprowadzenie ankiety dotyczącej sytuacji wychowawczej uczniów klasy I.

2. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych w klasie I.

3. Prowadzenie z uczniami indywidualnych rozmów dotyczących sytuacji szkolnej.

4. Pomoc rodzicom w kierowaniu uczniów na badania psychologiczno-pedagogiczne. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.

5. Uczestniczenie w wywiadówkach i konsultacjach z rodzicami.

6. Współpraca z instytucjami wspierającymi proces opiekuńczo-wychowawczy szkoły.

7. Pomoc wychowawcom klas w rozwiązywaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych poprzez obserwacje zachowań uczniów i klasy, rozmowy, uczestnictwo w godzinach wychowawczych oraz innych spotkaniach z klasą.

8. Wyodrębnienie uczniów ze środowisk dysfunkcyjnych oraz z trudnościami dydaktyczno-wychowawczymi w celu zaplanowania konkretnych działań na rok szkolny 2025/2026.

9. Poznanie sytuacji środowiskowej uczniów, a w szczególności warunków do nauki, którym realizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego sprawia trudności. 10. Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami, wychowawcami klas i rodzicami, prowadzenie obserwacji uczniów w środowisku szkolnym, spisywanie z uczniami kontraktów zobowiązujących do wykonania wskazanych zadań i przestrzegania określonych zachowań.

11. Analiza realizacji obowiązku szkolnego i nauki.

II Określenie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.

1. Opieka nad uczniami wymagającymi wsparcia pedagoga. Współpraca z psychologiem szkolnym.

2. Pomoc w prowadzeniu uczniów zdolnych poprzez rozmowy, dyskusje, grupy wsparcia.

3. Organizacja zajęć dodatkowych dla uczniów zdolnych.

4. Pedagogizacja rodziców i grona pedagogicznego w aspekcie form pracy z uczniem zdolnym oraz uczniem wymagającym pomocy.

5. Gromadzenie baz danych na temat form pracy z uczniem zdolnym.

6. Konsultacje i współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.

7. Analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych uczniów, dostosowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni, wspomaganie uczniów, rodziców, nauczycieli w realizacji tych zaleceń.

8. Pomoc w wyborze szkoły ponadpodstawowej zgodnie z posiadanymi umiejętnościami
i zainteresowaniami.

III Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

1. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

2.Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

3. Udzielanie pomocy uczniom realizującym zajęcia specjalistyczne w szkole.

4. Prowadzenie zajęć specjalistycznych dla uczniów wymagających wsparcia
i pomocy w nauce.

5. Prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.

6. Pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.

7. Podejmowanie działań mających na celu pomoc uczniom w budowaniu relacji społecznych, podejmowaniu współpracy z rówieśnikami, samodzielnym funkcjonowaniu w szkole.

8. Gromadzenie dokumentacji o udzielanych formach pomocy uczniom – indywidualna dokumentacja ucznia.

9.Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.

10. Organizowanie zajęć warsztatowych dla uczniów, rodziców, nauczycieli.

11. Gromadzenie i udostępnianie fachowej literatury w zakresie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

12. Pedagogizacja rodziców, nauczycieli. Organizowanie spotkań, konsultacji ze specjalistami, zgodnie z aktualnymi potrzebami szkoły.

13. Pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami, nauczycielami, rodzicami.

14. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

15. Udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.

16. Uczestniczenie w pracach zespołów samokształceniowych oraz wychowawczych.

17. Udzielanie rad i wskazówek uczniom i ich najbliższym w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych.

18. Aktywizowanie rodziców do pracy z dzieckiem w domu.

19. Prowadzenie zajęć wychowawczych zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów.

IV Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu.

1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.

2. Indywidualna pomoc uczniom w wyborze szkół ponadpodstawowych.

3. Organizacja oraz prowadzenie zajęć z zakresu preorientacji zawodowej.

4. Gromadzenie biblioteczki na temat szkół ponadpodstawowych i kierunków kształcenia, przygotowanie gazetki informacyjnej.

5. Współpraca z instytucjami wspierającymi ucznia w wyborze dalszej kariery zawodowej.

6.Współpraca z nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.

7. Targi Edukacyjne – organizowanie wyjazdu klasy VII oraz VIII szkoły podstawowej do szkół ponadpodstawowych w Raciborzu w ramach „Festiwalu Perspektyw”, „Dni Otwartych”.

8.Organizacja wyjść do zakładów pracy zgodnie z zapotrzebowaniem i zainteresowaniami uczniów.

V Działania na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy uczniom znajdującym się
w trudnej sytuacji życiowej.

1. Sporządzenie wykazu uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

2. Objęcie opieką pedagogiczną uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji poprzez zorganizowanie pomocy m. in. dożywianie szkole, dofinansowania do wyjazdów szkolnych, organizacja spotkań z psychologiem.

3. Współpraca z instytucjami statutowo zajmującymi się pomocą materialną uczniom

znajdującym się w trudnej sytuacji materialno-bytowej.

4. Współpraca ze świetlicą szkolną.

5. Współpraca z biblioteką szkolną.

6. Współpraca z pielęgniarką szkolną.

7. Współpraca ze Szkolnym Kołem Caritas.

8. Współpraca z Samorządem Szkolnym.

9. Koordynowanie działań Szkolnego Koła Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.

10. Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia. Rozmowy z rodzicami.

11. Współpraca z gronem pedagogicznym.

VI Wspieranie i podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem nauczycieli i rodziców.

1. Organizowanie i prowadzenie zajęć dla uczniów, na różnych etapach edukacyjnych, mających na celu:

-promowanie zdrowego stylu życia,

-budowanie poczucia własnej wartości,

-kształtowanie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej,

-kształtowanie umiejętności radzenia sobie z agresją własną i innych.

2. Organizowanie i prowadzenie zajęć profilaktycznych:

-dostarczanie wiedzy na temat ryzyka wynikającego z podejmowania zachowań ryzykownych (papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze, cyberprzemoc itp.).

3. Współpraca z organami szkoły, policji i sądu w przypadkach wykroczeń uczniów, braku realizacji obowiązku szkolnego itp. sprawach.

VII Realizacja programów profilaktycznych w szkole podstawowej.

1.”Strażnicy uśmiechu” - program profilaktyczno-wychowawczy (klasa I).

2.”Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” – program profilaktyki i promocji zdrowia dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej (klasa II).

3.”Bieg po zdrowie” – antytytoniowa edukacja zdrowotna (klasa IV).

4.”Rakoobrona - czerniak” - ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna na temat profilaktyki onkologicznej (klasa VII, VIII).

6.Realizacja innowacji pedagogicznych.

VIII Podnoszenie własnych kwalifikacji zawodowych.

1. Udział w comiesięcznych spotkaniach informacyjnych, szkoleniowych, warsztatowych pedagogów szkolnych organizowanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.

2. Udział w konferencjach, warsztatach , kursach szkoleniowych dotyczących pracy pedagoga szkolnego.

3. Udział w kursach, szkoleniach internetowych on-line dla nauczycieli.

IX W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z następującymi placówkami i organizacjami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły:

1. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Raciborzu.

2. Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Rudniku.

3. Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rudniku.

4. Sądem Rejonowym III Wydział Rodzinny i Nieletnich w Raciborzu.

5. Komendą Powiatową Policji w Raciborzu.

6. Szkolnym Kołem Caritas.

8. Przedszkolem Samorządowym w Gamowie.

9. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Raciborzu.

10. Towarzystwem Przyjaciół Dzieci- Oddział Miejski w Raciborzu.

11. Pedagogami powiatu raciborskiego.